Jak šel čas s Grand Theft Auto
GTA: San Andreas
Série Gtand Theft Auto si dokázala vybudovat ohromnou publicitu. Za to vděčí mnoha událostem, přičemž se zde skvěle osvědčilo pravidlo „špatná reklama, taky reklama". Vzpomeňme na několik afér, které se kolem hry rozpoutaly. Ta patrně největší se týkala zatím posledního dílu GTA: San Andreas, v němž se nacházela skytá mini-hra Hot Coffee. Ta, vzhledem k svému lehce erotickému obsahu, rozpoutala bouřlivé diskuze nejen po celé Americe. O „skandálu" psaly noviny po celém světě, což je zkrátka výborná propagace hry. Název Grand Theft Auto se taktéž mnohokrát objevoval v otázkách násilnosti ve hrách a při mnohých dalších negativních záležitostech. Přesto, nebo možná právě proto má ohromnou fanouškovskou základnu. Stačí se podívat na nové GTA4, které vychází pro konzole Xbox 360 a PS3 již v úterý 29. dubna. Po celém světě se o něm neustále diskutuje, když vydali tvůrci nový obrázek nebo dokonce nedej bože trailer, okamžitě obletěl všechny herní weby coby hlavní novinka. Bezpochyby právě tento titul dokáže i solidně zvednout prodejnost zmíněných dvou next-gen konzolí, protože lidé si je klidně koupí jen kvůli této jedné hře. Dovedete si to představit u nějakého jiného titulu? Vraťme se však k hlavní náplni dnešního tematického článku, kterou by měl být pohled do historie. Bylo to s GTA od začátku tak slavné jako nyní? Připomeňme si opět krásné chvíle, jež jsme u starších dílů prožili a koukněme se, jak se postupně vyvíjeli až k dnešní „dokonalitě". Originál přichází Úplně první díl Grand Theft Auto vyšel na PC ze začátku roku 1998. Očekávání nebyla nijak výrazná a hru ani příliš lidí neznalo. Nabízela nám vcelku obyčejnou, ničím nevýraznou 2D grafiku s pohledem z ptačí perspektivy. A co nám hra přinesla? Samozřejmě v té době byl každý hotový především z „otevřeného světa", kdy jste si mohli jet po městě kamkoli jste jen chtěli. Stejně tak po ulicích chodili lidé, potkávali jste různá auta, která jste mohli ukrást a jezdit v nich. Ostatně právě tato činnost se stala podnětem pro název hry, o níž si však nikdo v té době nemyslel, že by se jednou mohla stát takovým hitem. Docela zajímavě dnes působí fakt, že ve hře nebylo ani jedno namluvené slovíčko, všechny informace jste si mohli pouze přečíst. Možná už si ani nepamatujete, v jakém městě jsme vlastně v prvním GTA jezdili - šlo o Liberty City, Vice City a San Andreas. Už v tomto prvním díle se objevily zajímavé nápady, které se nakonec uchytily a jsou nesmírně populární dodnes. Tím máme na mysli kupříkladu i takovou maličkost, jakou jsou různé rádiové stanice. Stejně tak malé mise v podobě taxikařiny nebo dílny, v nichž jste si mohli přebarvit auto, abyste ze sebe setřásli policii. Zkrátka originální GTA přineslo hodně zábavy a základ, ze kterého tvůrci čerpají až doposud. Přesto si ve své době nevysloužilo nijak extrémní hodnocení. Průměr na GR činí 79% a například známý zahraniční server GameSpot udělil hře pouhých 60%. Název: Grand Theft Auto, rok vydání: 1998, průměrné hodnocení podle GameRankings: 79% Grand Theft Auto: London 1969 Vydání datadisku rok po vydání základní hry nám potvrdilo její úspěšnost. Hráčům se prostě líbila a představovala úplně nové herní možnosti. Přídavek London 1969 pouze první GTA zasadil do jiné doby a odlišného prostředí, jinak se však na samotné hratelnosti skoro nic nezměnilo. Přesto své fanoušky, kteří měli původní hru projetou skrz na skrz, zaujalo. Každý se však těšil a doufal v plnohodnotné druhé pokračování. Název: Grand Theft Auto: London 1969, rok vydání: 1999, průměrné hodnocení podle GameRankings: 76,1% Grand Theft Auto 2 Ano, všichni ho očekávali a také se dočkali, dokonce ještě v roce 1999. Kolik se toho v plnohodnotném pokračování změnilo? Určité inovace samozřejmě byly, ale nic převratného se nekonalo. Na první pohled přišla grafická změna. Prostředí města bylo hezčí, ale styl se malinko odklonil od realistického zpracování a pořád šlo jen o 2D grafiku. Město se tentokrát dělilo na jednotlivá teritoria, která vždy patřila určitým gangům. V jejich „základně" jste pro ně mohli plnit úkoly, čímž jste si s nimi zvyšovali reputaci. Naopak jejich protivníci vás o to více nesnášeli. Podobným způsobem bylo potřeba šikovně udržovat vztahy, aby se vám otevřeli nové mise. Právě souboje s gangy a mírné grafické úpravy byly nejzásadnějšími novinkami tohoto dílu. Název: Grand Theft Auto 2, rok vydání: 1999, průměrné hodnocení podle GameRankings: 76,1% GTA III Čekání na další díl už bylo delší, protože třetí pokračování vyšlo až v roce 2002. Znamenalo ovšem největší revoluci celé série a právě GTA3 celou sérii proslavilo a nesmírně nastartovalo kupředu. Hlavní změna, které se všichni nemohli dočkat, byl bezpochyby kompletní 3D engine. Tím dostala hra úplně nový rozměr, nejen vizuální, ale i hratelnostní. Jak se kamera přesunula do pohledu třetí osoby, přišlo o poznání více akce a autentičtější zážitek. Příběhem i prostředím nás GTA3 zavedlo do Liberty City, které se nám sice nyní s odstupem času zdá maličké, ale na svou dobu naprosto stačilo. Skvěle zvládnutý byl design celého města a dokonce jste mohli chodit do nějakých budov. Podstata hratelnosti zůstala zachovaná a přibylo jedno hodně významné rozšíření - kvalitní a silná příběhová linie. Kromě ní nechyběly ani vedlejší úkoly (k nalezení většinou u telefonních budek) a nebo dobře známé hříčky v podobě taxikaření, ale i s hasiči nebo policisty. Právě třetí díl považuji jako zlomový a díky němu se hra neskutečně proslavila. Pokračování bylo vlastně jisté, protože údaje o prodejnosti dokazovali, že tohle zkrátka hráče baví. I u kritiků třetí díl obstál a prakticky všude si právem vysloužil hodnocení přesahující 90%. Název: Grand Theft Auto 3, rok vydání: 2002, průměrné hodnocení podle GameRankings: 93,4% GTA: Vice City Zatímco minulý díl přinesl revoluci, Vice City mělo zajistit spíše další evoluci. Zkrátka cíl byl jasný - vytvořit nové a větší město a dál vyšperkovat hratelnost trojky. V příběhu tentokrát hraje hlavní roli Tommy Vercetti, s nímž musíme odhalit, kdo na nás ušil obrovský drogový podraz. Celé město je ještě živější a otevírají se opět další možnosti. Například ještě více budov má udělaný interiér a tak lze kupříkladu i přepadávat obchody, což je docela sranda. Váš kriminální život se rozrůstá i o obchodování s nemovitostmi. Na různých místech lze nakupovat „podniky", povětšinou nějaké nevěstince, atp., které vám vydělávají. Poprvé se ve hře také objevují motorky, lodě a helikoptéry. Prostředí ostrova připomíná nějaké pěkné prosluněné přímořské letovisko, navíc hezky zpracované. GTA: Vice City se odehrávalo v osmdesátých letech a přineslo také úžasný soundtrack. Pro mne osobně určitě nejkvalitnější z celé série. Skvělé oldies hity od známých umělců, do toho vtipné hlášky moderátorů a originální reklamy. Nejen díky tomu je prostě Vice City nezapomenutelné! Název: Grand Theft Auto: Vice City, rok vydání: 2003, průměrné hodnocení podle GameRankings: 95% V prvním díle byly k dispozici tři města - Liberty City, Vice City a San Andreas. Právě v posledním jmenovaném, ale značně zvětšeném, se odehrává zatím poslední vydaný díl Grand Theft Auto. San Adreas ale nově není jen město, nýbrž celý stát, v němž jsou tři rozsáhlá města, mezi kterými lze přejíždět. Příběh je zasazen do devadesátých let a hrajeme za Carla „CJ" Johnsona. Celkové možnosti se opět rozšířily a s gangsterem si už prakticky užíváme celý životní styl. Kromě zajímavých a napínavých misí a příběhových zvratů chodíte do posilovny, musíte jíst, nakupujete si oblečení, atd. Zkrátka možností se nabízí opravdu mnoho a hra je o dost komplexnější. Důležitou částí se stalo i budování prestiže vašeho vlastního gangu a CJ získal mnoho vlastností, které vylepšujete. Takže jde o určité RPG prvky. Na tomto dílu je krásně vidět, že tvůrci pokaždé přijdou s mnoha zajímavými novinkami a nesnaží se jen pořád dokola prodávat to samé. A když se na celou tuto sérii zpětně podíváme, je to opravdu neskutečný vývoj. Přesto se nemusíme bát, že by v Rockstaru vyčerpali nápady. Ba naopak... Název: Grand Theft Auto: San Adreas, rok vydání: 2005, průměrné hodnocení podle GameRankings: 92,1% GTA IV Na další díl GTA opět čekáme delší dobu, než bylo zvykem. Během těch tří let Rockstar tvrdě makal, aby nyní mohl přijít s revolucí. Dokonce se odvážili tvrdit, že půjde o podobně rozsáhlou změnu jako mezi GTA2 a GTA3. Nemůžeme se proto divit, že jsou očekávání tak obrovská. Nebudeme zde znovu přemílat, o čem vlastně čtyřka bude. Beztak už to skoro jistě víte a pokud snad ne, odkážeme vás na naše preview. V souvislosti s GTA IV se podívejme na něco zajímavějšího a aktuálnějšího. Zdroj blízký Také-Two Interactive pro server Gamasutra potvrdil, že během prvního týdnu vydání hry na PS3 a Xbox se očekávají tržby 400 milionů amerických dolarů, což by prolomilo prodejnostní rekord a představuje to zhruba 6 milionů originálek. Po celé Americe se v poslední době objevilo mnoho různých reklamních poutačů, fotky některých z nich si můžete prohlédnout přímo pod tímto odstavcem. To podobných reklam na hry se v ČR asi jen tak nedočkáme. Konzolová verze GTA IV vychází již nyní v úterý 29. dubna, o PC se zatím vůbec nemluví a nebyla doposud oznámena. Podobně to bylo i se všemi předchozími díly a nakonec zhruba po půl roce vyšly. U čtyřky tedy osobně tipuji vydání na konec října nebo začátek listopadu. Název: Grand Theft Auto IV, rok vydání: 2008, průměrné hodnocení podle GameRankings: zatím 99% Budoucnost Je hodně zajímavé zpětně sledovat, že tato dnes již fenomenální a nadmíru ceněná značka herního průmyslu vznikla z relativně primitivní 2D hry. Ta navíc ve své době nebyla recenzenty příliš dobře hodnocena, zkrátka nikdo by kdysi neuvěřil, co se z ní nakonec vyklube. Naštěstí se Rockstaru podařilo GTA neskutečně propracovat a vylepšovat s každým dalším dílem, a proto tu dnes máme tuto skvělou sérii. A co bude dál? Samozřejmě o tom je možná příliš brzy spekulovat, když se čtvrtý díl ještě ani nedostal na PC, ale zkusme to. Jeden směr, kterým by se série mohla vydat, se zde dost nabízí a pro nás je neskrývaným přáním. Na mysli máme MMO GTA, tedy staré dobré „gétéáčko" v podobě masivní onlinové hry. Zrovna před nedávnem něco v tomto směru mírně naznačil Sam Houser, představitel Rockstar Games. Dle mého názoru je právě tohle cesta, kterou by bylo nejlepší se vydat, přestože se na ní najdou mnohá úskalí a nebylo by lehké dotáhnout celý projekt do konce. V každém případě doufáme, že si ještě s GTA pár desítek (nebo spíše stovek) hodin užijeme. Ale na českou Mafii 2 se také těšíme, to rozhodně!